STRATEGI MEDIA RELATIONS PT BANK CIMB NIAGA.TBK KANTOR PUSAT JAKARTA PASCA MERGER

Jezzy Dela Puspita

Abstract


PR concerns the interests of any organization, whether the organization is commercial or non-commercial, nor therein which includes media relations activities. News about the merger contained in the mass media can sometimes be misunderstood by the public as a controversy that is not necessarily true, can it be positive or negative. The problem studied is how the media relations PR strategy undertaken by PT Bank CIMB Niaga Tbk post-merger. The method used is the qualitative method. Descriptive method aims to collect real-time detailed information describing the existing symptoms, as well as identifying problems and practices applicable. Data collection techniques with in-depth interviews on employees and journalists.Based on the research results, we concluded that the strategy of media relations undertaken by the company after the merger is to establish good relations with the way the relationship with journalists routinely and personal, reaching the level of reporter and editor in chief, in order to produce interpersonal relations firm, and establish good communication with mass media institutions by providing access to good information.


PR menyangkut kepentingan setiap organisasi, baik itu organisasi yang bersifat komersial maupun yang non-komersial, begitupula didalamnya yang termasuk kegiatan media relations. Pemberitaan mengenai merger yang terdapat pada media massa terkadang dapat disalah artikan oleh publik sebagai suatu kontroversi yang belum tentu kebenarannya, bisa itu berupa hal positif atau negatif. Permasalahan yang dikaji adalah bagaimana strategi media relations PR yang dilakukan oleh PT Bank CIMB Niaga Tbk pasca merger.Metode yang digunakan yaitu dengan metode kualitatif. Metode Deskriptif bertujuan mengumpulkan informasi aktual secara rinci yang melukiskan gejala-gejala yang ada, serta mengidentifikasikan masalah dan praktek-praktek yang berlaku . Tekhnik pengumpulan data dengan wawancara mendalam pada karyawan dan wartawan.Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh kesimpulan bahwa strategi media relations yang dilakukan oleh perusahaan pasca merger adalah menjalin hubungan baik dengan cara silaturahmi dengan wartawan secara rutin dan personal, menjangkau level wartawan dan pemimpin redaksi, guna menghasilkan hubungan interpersonal yang kokoh, dan menjalin komunikasi yang baik dengan lembaga media massa melalui penyediaan akses informasi yang baik.


Keywords


media relations, PT Bank CIMB Niaga.Tbk, Post-Merger

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.22441/jvk.v14i1.1663



Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats

 

Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :

 width=150 width=150width=50 width=50 width=50