CORPORATE IDENTITY DAN PERSONALITY BANK SYARIAH DI SURAT KABAR NASIONAL (Tekstual Analisis Konstruksi Meelalui Publikasi Perusahaan)

Juwono Tri Atmodjo

Abstract


Corporate identity and personality manner that allows employers to formulate and differentiated from other companies (regular bank). Identity and personality can be realized by the company shows the vision and mission of the company, the company philosophy, corporate culture. The study is to assess the identity and personality were constructed through advetorian and Newspaper coverage related to the identity and personality of Islamic banks. Qualitative analysis with textual analysis strategy for observing any publication of the contents of the message, type, appearance, construction built with various combinations of text and images and the meaning behind it seems. Textual research results show that the identity and personality banks Islamic banks, care for the young entrepreneurs of the campus, BNI sharia requires political support, regulatory support, is an ISO 9001: 2008 as the bank has a good quality management. Construction as a bank with a foundation of Sharia as the implementation of Islamic teachings are constructed differently degan regular bank to provide the product name, the expression of interest, section or division, spirit or values and norms derived from the teachings of Islam. Ordinances of service, petuhas services, ornaments firm up souvenirs derived from the values of Islam. Cultural references conveyed Islamic banks oriented to the culture of Islamic countries that appear on the financial system based on gold.


Identitas perusahaan dan personaliti cara yang memungkinkan perusahaan menyusun dan dibedakan dari perusahaan lain (reguler bank). Indentitas dan personaliti perusahaan dapat diwujudkan dengan menunjukkan visi dan misi perusahaan, filosofi perusahaan, budaya perusahaan. Studi ini untuk menilai identitas dan personaliti yang dikonstruksikan melalui advetorian dan liputan Surat Kabar berkaitan dengan identitas dan personaliti bank syariah. Analisis kualitatif dengan strategi analisis tektual untuk mengobservasi berbagai pesan publikasi dari sisi isi, jenis, tampilan, konstruksi yang dibangun dengan berbagai kombinasi tulisan dan gambar dan makna dibalik yang tampak. Hasil penelitian tekstual menunjukkan bahwa identitas dan personaliti bank bank syariah, perawatan untuk pengusaha muda dari kampus, BNI syariah membutuhkan dukungan politik, dukungan regulasi, adalah ISO 9001:2008 sebagai bank memiliki manajemen mutu yang baik. Konstruksi sebagai bank dengan landasan Syariah sebagai implementasi ajaran Agama Islam dikonstruksikan berbeda degan bank reguler dengan memberikan nama produk, istilah bunga, bagian atau divisi, spirit atau nilai serta norma yang bersumber dari ajaran Agama Islam. Tata cara pelayanan, petuhas pelayanan, ornamen perusahaan sampai cindera mata bersumber dari nilai-nilai Agama Islam. Rujukan budaya yang disampaikan bank syariah berkiblat pada budaya negara-negara Islam yang nampak pada sistem keuangan berbasis emas.


Keywords


Corporate Identity, personality, Islamic Bank, National Newspaper.

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v14i1.1665



Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats

 

Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :

width=150 width=150 width=50 width=50 width=50