Interpretasi Penonton Terhadap Konten YouTube dari Layaria (Analisis Resepsi Tayangan “Sound Of Us”, “Layaria Highlight” Dan “Ngantor Series”)

Aditya Rizky Gunanto, Ahmad Mulyana

Abstract


Penelitian yang menjadi objek ini berangkat dari hadinya konten YouTube Layaria dalam menampilkan tayangannya, mulai dari film pendek, serial situasi komedi hingga soft news, ditengah maraknya tayangan YouTube yang bersaing di era sosial media saat ini. Penelitian ini bertujuan  untuk mengetahui interpretasi penonton Layaria. Selain interpretasi, penelitian ini juga untuk mengetahui makna realitas dari tayangan Layaria. Pendekatan yang digunakan berupa penelitian kualitatif dengan metode penelitian yaitu analisis resepsi dari Stuart Hall. Informan dari penelitian ini terdapat 5 orang yang ditentukan dari penonton pilihan Layaria. Dari hasil penelitian ini terdapat 4 kategorisasi, serta di klasifikasi sesuai dalam kategori Negotiated, Oppositional dan Dominant Reading. Dimana para informan cenderung dapat menerima tayangan Layaria sebagai media hiburan dalam menonton YouTube.


Research into this object departs from the content of YouTube Layaria in displaying its impressions, ranging from short films, comedy situation series to soft news, amid rampant YouTube impressions that compete in the era of social media today. This study aims to determine the interpretation of Layarian audience. Besides interpretation, this research is also to know the meaning of reality from Layaria show. The approach used in the form of qualitative research with research method that is the reception analysis from Stuart Hall. Informants from this study have 5 people determined from the audience of the choice of Layarian. From the results of this study there are 4 categorizations, as well as in the classification according to the categories Negotiated, Oppositional and Dominant Reading. Where informants tend to receive Layaria impressions as a medium of entertainment in watching YouTube


Keywords


Reception Analysis, Social media, Youtube, Audience

Full Text:

PDF

References


Hadi, Ido Pridana [2009]. “Penelitian Khalayak Dalam Prespektif Reception Analysis”. Jurnal Ilmiah SCRIPTURA, Vol. 3, No. 1, Januari 2009. Ilmu Komunikas Fakultas Ilmu Komunikasi. Universitas Kristen Petra.

McQuail. D. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Michael Quinn Patton, Metode Evaluasi Kualitatif, cetakan kedua, (Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2009).

Nightingale, V. (2004). Contemporary Television Audience s Publics, Markets, Communities and Fans. In J. D. Downing (Ed.), The Sage Handbook of Media Studies (Vol. 1). California: Sage Publication Inc.

Rianto, P. (2007). Riset Audiens dalam Kajian Komunikasi. Yogyakarta: Pusat Kajian Media dan Budaya Populer).




DOI: http://dx.doi.org/10.22441/jies.v10i3.14456

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial (JIES)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial (JIES)
Editorial Office:
Pusat Penelitian Universitas Mercu Buana Jakarta, Gedung D Lantai 1,
Jalan Meruya Selatan No. 01, Kembangan, Jakarta Barat 11650.
Phone 021-5840816 Extention 3451 Fax. 021-5840813.
Homepage : http://www.mercubuana.ac.id Email : [email protected]

Portal ISSNPrint ISSN: 2301-9263
Online ISSN: 2621-0371

 

Creative Commons License
Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial (JIES) and the article sare licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats

 

The journal was indexed by: