PENGARUH ELECTRONIC WORD OF MOUTH (eWOM) TWITTER @batikair TERHADAP BRAND IMAGE
Abstract
This study aims to determine the influence of the Electronic Word of Mouth twitter @batikair in terms of the following dimensions are intensity dimension to the brand image, valence of opinion dimension to the brand image, and content dimension to the brand image.The sampling technique in this study using purposive sampling technique with criteria from Batik Air passengers in period of June 2015. The data in this study are primary data that collected through questionnaires. Data were analyzed using multiple regression analysis with the classical assumptions.Based on the results of data analysis and discussion, it can be concluded as follows: (1) There is eWOM twitter @batikair influence in terms of intensity dimension to the brand image. (2) There is a eWOM twitter @batikair influence in terms of valence of opinion dimension to the brand image. @batikair. (3) There is a positive eWOM twitter @batikair influence in terms of content dimension to the brand image, it means that the better available information from social network sites relating to products and services will be a positive influence on @batikairbrand image enhancement.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Electronic Word of Mouth (eWOM) twitter @batikair ditinjau dari dimensi-dimensi berikut yaitu dimensi intensity terhadap brand image, dimensi valence of opinion terhadap brand image, dan dimensi content terhadap brand image.Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling dengan kriteria tertentu yaitu para penumpang Batik Air. Data pada penelitian ini adalah data primer yang dikumpulkan melalui kuesioner. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi berganda dengan asumsi klasik.Berdasarkan pada hasil analisis data dan pembahasan maka dapat disimpulkan sebagai berikut: (1) Terdapat pengaruh eWOM twitter @batikair ditinjau dari dimensi intensity terhadap brand imag.e. (2) Terdapat pengaruh eWOM twitter @batikair ditinjau dari dimensi valence of opinion terhadap brand image. Semakin tinggi jumlah pendapat konsumen baik positif atau negatif mengenai produk, jasa dan brand akan berpengaruh terhadap brand image @batikair. (3) Terdapat pengaruh eWOM twitter @batikair ditinjau dari dimensi content terhadap brand image. Semakin baik informasi yang tersedia dari situs jejaring sosial berkaitan dengan produk dan jasa akan berpengaruh positif terhadap peningkatan brand image @batikair.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v14i1.1669
Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :