KOMPARASI NILAI BERITA TAYANGAN INFOTAINMENT INSERT DI TRANS TV DENGAN INTENS DI RCTI

Fidya Mulia Sari

Abstract


INSERT is an infotainment show that aired on Trans TV, various celebrities life events re-packaged and presented and the actual factual news with ease. While INTENSE is an infotainment program RCTI peel out on celebrity news. This study aims to determine the extent of the similarities and differences in the two infotainment news values are different, the infotainment Insert with Intense. From reliability test with formula Ole R. Holsti reliability figures obtained by 108% to the program while the program Insert Intense by 110%, which indicates that this research qualified objectivity. It can be deduced that the infotainment Insert has elements of news value exceptionalism while not intense, Intense Insert and both have elements of news value, insert more elements of news value has caused, and Intense Insert both have an element of actual news value, Insert and Intense not all the news has an element of closeness value, Insert has elements of information that is more than the value of Intense, Intense Insert and not all the news has an element of value conflict, Insert has the essential elements of news value is much, much more intense has an element of surprise news value than Intense, Insert has a lot more elements of human interest news value, and Insert or Intense equally newsworthy elements do not have sex.

 

INSERT adalah sebuah tayangan infotainment yang di tayangkan Trans TV, aneka kejadian kehidupan para selebriti kembali dikemas dan disajikan berita faktual dan aktual dengan santai. Sedangkan INTENS merupakan sebuah program tayangan infotainment RCTI yang mengupas habis tentang pemberitaan selebritis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauhmana persamaan dan perbedaan nilai berita pada kedua infotainment yang berbeda, yaitu infotainment Insert dengan Intens. Dari uji realibilitas dengan formula Ole R. Holsti didapatkan angka Realibilitas sebesar 108% untuk program Insert sedangkan program Intens sebesar 110% yang mengindikasikan bahwa penelitian ini memenuhi syarat objektifitas. Dapat ditarik kesimpulan bahwa infotainment Insert memiliki unsur nilai berita keluarbiasaan sedangkan Intens tidak, Insert dan Intens sama-sama memiliki unsur nilai berita, Insert lebih banyak memiliki unsur nilai berita akibat, Insert dan Intens sama-sama memiliki unsur nilai berita aktual, Insert dan Intens tidak semua pemberitaan memiliki unsur nilai kedekatan, Insert memiliki unsur nilai informasi yang lebih dibanding Intens, Insert dan Intens tidak semua pemberitaan memiliki unsur nilai konflik, Insert memiliki unsur nilai berita orang penting yang banyak, Intens lebih banyak memiliki unsur nilai berita kejutan dibanding Intens, Insert lebih banyak memiliki unsur nilai berita ketertarikan manusia, dan Insert maupun Intens sama-sama tidak memiliki unsur nilai berita seks.


Keywords


News value, Infotainment

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v14i2.1672



Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats

 

Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :

width=150 width=150 width=50 width=50 width=50