STRATEGI PUBLIC RELATIONS KOMNAS PEREMPUAN DALAM MENGKOMUNIKASIKAN “TRAGEDI 98”
Abstract
Public Relations Strategy is very important for the organization to achieve its goals. Maintaining the public memory of the rape of women in the tragedy of May 98 became a very important thing to be done by the National Commission for Women. Because, when people have a collective memory, meaning that they have the same goal. Thus, they will do the efforts that all parties supporting their goals. For that, it takes a Public Relations strategy that Komnas Perempuan can maintain public memory. The purpose of this study was to determine the strategy of Public Relations National Commission for Women in maintaining public memory about the rape of women in the tragedy of 98 by using the theoretical basis of the strategic Public Relations based explanation Ronald D. Smith. This study used a qualitative approach with descriptive type. The method used is a case study to conduct in-depth interview to the informant. This study concluded that the Public Relations strategy undertaken by the National Commission on Women is to create programs that involve all public organizations to participate actively from the stage of planning, implementation and evaluation stages.
Strategi Hubungan Masyarakat sangat penting bagi organisasi untuk mencapai tujuannya. Memelihara ingatan publik terhadap pemerkosaan perempuan dalam tragedi 98 Mei menjadi hal yang sangat penting untuk dilakukan oleh Komnas Perempuan. Sebab, saat orang memiliki ingatan kolektif, berarti mereka memiliki tujuan yang sama. Dengan demikian, mereka akan melakukan upaya agar semua pihak mendukung tujuan mereka. Untuk itu dibutuhkan strategi Public Relations agar Komnas Perempuan dapat menjaga memori publik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi Public Relations Komisi Nasional Perempuan dalam memelihara memori masyarakat tentang pemerkosaan perempuan dalam tragedi 98 dengan menggunakan dasar teoritis dari penjelasan strategis Public Relations Ronald D. Smith. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan tipe deskriptif. Metode yang digunakan adalah studi kasus untuk melakukan wawancara mendalam kepada informan. Penelitian ini menyimpulkan bahwa strategi Public Relations yang dilakukan oleh Komisi Nasional Perempuan adalah menciptakan program yang melibatkan semua organisasi masyarakat untuk berpartisipasi aktif mulai dari tahapan tahap perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v14i2.1673
Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :