STRATEGI PUBLIC RELATIONS MELALUI KEGIATAN PRESS TOUR PADA PROGRAM KERJA WISATA BAHARI DALAM MEMBANGUN CITRA PT. PELNI (PERSERO)

Astri Dwi Ramadhani

Abstract


The problem in this research is negative report related PT. PELNI (Persero) about the loss of the company. The existence of Low Cost Carrier (LCC) which makes the image of PT. PELNI (Persero) faded as many passengers aboard ships to aircraft. Subjects in this study consist of internal and external parties. From internal parties, namely Corporate Secretary, Public Relations, and Marketing Manager of PT. PELNI (Persero). While from external parties namely Journalist and User Services. The research method used is case study method with qualitative approach. Researchers use this method because of research questions pertaining to "how" and or "why" and contain the spirit of description in each explanation. Data collection techniques were conducted with in-depth interviews by resource persons. The result of the research shows that the use of public relations strategy through press tour activities conducted by Corporate Secretary of PT. PELNI (Persero) is considered effective to get positive publicity. Publicity gained from the press tour activities have a positive impact for PT. PELNI (Persero). In addition to the positive image in the community also has a positive impact in the eyes of regulators.

 

Permasalahan dalam penelitian ini adalah pemberitaan negatif terkait PT. PELNI (Persero) tentang kerugian perusahaan. Adanya Low Cost Carrier (LCC) yang membuat citra PT. PELNI (Persero) memudar karena banyak penumpang kapal yang beralih ke pesawat terbang. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari pihak internal dan eksternal. Dari pihak internal, yaitu Corporate Secretary, Humas, dan Manager Pemasaran PT. PELNI (Persero). Sedangkan dari pihak eksternal yaitu Wartawan dan Pengguna Jasa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Peneliti menggunakan metode ini karena pertanyaan penelitian berkenaan dengan “bagaimana” dan atau “mengapa” dan mengandung semangat deskripsi dalam setiap penjelasannya. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara mendalam oleh nara sumber. Hasil penelitian menunjukan bahwa Penggunaan strategi public relations melalui kegiatan press tour yang dilakukan oleh Corporate Secretary PT. PELNI (Persero) dinilai efektif untuk mendapatkan publisitas positif. Publisitas yang didapatkan dari kegiatan press tour berdampak positif bagi PT. PELNI (Persero). Selain pencitraan positif di masyarakat juga berdampak positif di mata regulator.


Keywords


strategy, press tour, image

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v14i2.1681



Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats

 

Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :

width=150 width=150 width=50 width=50 width=50