POLA PROMOSI DESTINASI WISATA NUSANTARA MELALUI WORDS OF MOUTH MARKETING DALAM AKUN INSTAGRAM SPEKTAKEL.ID

yogi prima muda, Dewi Sad Tanti

Abstract


ABSTRACT: This research aims to know the pattern of promotion of tourist destinations the archipelago through word of mouth marketing in social media. The use of Social Media in tourism is that can not terelakan again, even large countries tourism has account Instagram for branding, it describes that the effect social media for tourism branding so powerful. This encourages the birth of account instagram @spektakel.id. Word of Mouth Marketing is very important to introduce a brand to be discussed positively by the market being a target. The methods used in this research is qualitative, descriptive methods. The study also uses interviews with resource Admin account Instagram @spektakel.id, Word of Mouth Marketing expert and one of the followers. Elements of Word of Mouth Marketing that is used in this research was the talker, topic, tools, take a part, track and timing. Based on the results of research and discussion, Based on the results of research and discussion, it can be known that word of mouth marketing strategies used by account Instagram @spektakel.id managed to get people interested to follow the account of these and become Instagram talks by people a lot more and make known the archipelago and tourist destinations and crowded.

Keywords: Promotion pattern of tourist destinations, Words Of Mouth, Social Media

 

ABSTRAK: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola promosi destinasi wisata nusantara melalui words of mouth marketing dalam sosial media. Penggunaan Media sosial dalam pariwisata merupakan yang tidak bisa terelakan lagi, bahkan pariwisata Negara-negara besar memiliki akun Instagram untuk branding wisata, ini menggambarkan bahwa effect sosial media untuk branding pariwisata begitu kuat. Hal inilah yang mendorong lahirnya akun Instagram @spektakel.id. Word of Mouth Marketing sangat penting untuk memperkenalkan sebuah brand untuk dibicarakan secara positif oleh pasar yang dijadikan target. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Penelitian ini juga menggunakan teknik wawancara dengan narasumber Admin akun Instagram @spektakel.id, pakar Word of Mouth Marketing dan salah satu followers. Elemen Word of Mouth Marketing yang digunakan pada penelitian ini adalah talker, topic, tools, take a part, track dan timing. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, dapat diketahui bahwa strategi word of mouth marketing yang digunakan oleh akun Instagram @spektakel.id berhasil membuat orang tertarik untuk mengikuti akun Instagram tersebut dan menjadi pembicaraan oleh orang banyak dan membuat lebih mengenal destinasi wisata nusantara dan dan ramai dikunjungi.

Kata kunci : Pola Promosi Destinasi Wisata Nusantara, Words Of Mouth, Sosial Media

Keywords


Promotion pattern of tourist destinations, Words Of Mouth, Social Media

Full Text:

PDF

References


Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Marketing Management (13 ed.). (B. Sobran.) Upper Saddle River, New Jersey: Pretince Hall

Moleong, Lexy J, 2000. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Puntoadi, D., Sutedja, S., Marindo, R., Illanoor, D., & Kurniadi, S. (2013). Marketing Cappuccino : Campur dan Racik Marketing Anda Sesuai Selera. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Shrimp, Terence A, 2003. Periklanan Promosi Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Airlangga.

Spradley, James P, 2007. Penelitian Kualitatif dan R&D. Jakarta: Tiara Wacana.

Sugiyono, 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung: Penerbit Alfabet.

Sumardy, Silviana, M., & Melone, M. (2011). REST IN PEACE ADVERTISING

Sernovitz, Andi. 2009. Word of Mouth Marketing: How Smart Companies Get People Talking. New York: Kaplan Sudjana. 1996. Teknik Analisis Regresi Dan Korelasi. Bandung: Tarsito.

Shimp, Terence, A. 2007. Integrated Marketing Communication In Advertising and Promotion. Edisi Ketujuh. New York: McGrawHill.




DOI: http://dx.doi.org/10.22441/marcommers.v14i1.6750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Marcommers : Jurnal Marketing Communication and Advertising
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Gedung C Lt. 2, Jalan Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta Barat 11650
Telepon: 021-5840816 Ext. 5411/5400 Faksimil : 021-5670341
p-ISSN: 2086-5619
e-ISSN : 2714-5255

http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/marcommers

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats

The Journal is Indexed and Journal List Title by: