Pengaruh Komunikasi Organisasi Terhadap Motivasi Kerja Karyawan PT Bank Rakyat Indonesia (Persero), Tbk Pada Masa Covid-19 Tahun 2021
Abstract
Abstract, The research aims to assess and analyze the influence of organizational communication to the employees’ motivation in working. This research uses a quantitative research with a methodology of simple linear regression. The data collection of this study is collected from a digital questionnaire and then then population is from all of employees in PT. Bank Rakyat Indonesia (Persero), Tbk, branch of Kemayoran Jakarta. A number of populations is 203 respondents. These numbers are determined by probability sampling and the technic itself is simple random sampling.
The data found that the result of organizational communication has significantly influenced the employees’ work motivation in PT. Bank Rakyat Indonesia (Persero),Tbk. simple linear regression test shows the value of the organizational communication coefficient of 0.599, which means that every increase of 1 organizational communication score will increase the organizational communication score of 0.599. t test shows that t count is 13.563 and t table is 1.971 because the value of t count > t table, it can be concluded that Ho is rejected and Ha is accepted, thus organizational communication variables have a significant effect on employee motivation. In the next step, it is highly recommended that the authorities both branch leaders and management put more struggles in order to increase their employees’ work motivation through a good organizational communication. Indeed, all of them must build a good directional of line communication in bridging the interaction between: 1) downward communication, 2) upward communication, and 3) horizontal communication. Those lines are used to develop more the employees’ skill that can easily lead them to have better work motivation. Motivation itself enables all the employees to have their best performance in order to accomplish the vision and mission of company, PT.Bank Rakyat Indonesia, Tbk, Branch of Kemayoran Jakarta.
Key word : Organizational communication, Direction of communication, and Employees’ work motivation
Abstrak, Penelitian ini bertujuan untuk menguji dan menganilisi pengaruh komunikasi organisasi terhadap motivasi kerja karyawan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah regresi liniar sederahan. Populasi penelitian seluruh karyawan PT Bank Rakyat Indonesia (Persero), Tbk Cabang Jakarta kemayoran. Metode sampling yang digunakan probability sampling dengan teknik sampel simple random sampling. Sampel penelitian ini adalah 203 samppel atau responden. Berdasarkan penelitian diperoleh bahwa hasil komunikasi organisasi berpengaruh secara signifikan terhadap motivasi kerja karyawan. Uji regresi liniar sederhana menunjukkan nilai koefisien komunikasi organisasi sebesar 0,599 yang artinya setiap kenaikan, 1 skor komunikasi organisasi akan meningkatkan skor komunikasi organisasi sebesar 0,599. Dalam uji t menunjukkan bahwa t hitung sebesar 13,563 dan didapat t tabel yaitu 1,971 karena nilai t hitung > t tabel maka dapat disimpulkan bahwa Ho ditolak dan Ha diiterima dengan demikian variabel komunikasi organisasi berpengaruh signifikan terhadap motivasi kerja karyawan. Disarankan yang berwenang baik pimpinan cabang maupun manajemen harus berusaha meningkatkan motivasi kerja karyawan melalui pendekatan pendekatan komunikasi organisasi. Memperbanyak lini komunikasi yang dapat menjembatani interaksi antara pimpinan ke bawahan (komunikasi ke bawah), bawahan ke pimpinan (komunikasi ke atas), maupun antar sesama pekerja (komunikasi horizontal). Hal ini bertujuan agar karyawan terus berkembang yang pada akhirnya dapat meningkatkan motivasi kerja karyawan. Motivasi tersebut akhirnya akan menghantarkan semua pekerja pada performa terbaiknya sehingga bersama sama dapat meujudkan visi misi perusahaan bersama.
Kata kunci: Komunikasi Organisasi, Arus Komunikasi, Motivasi Kerja karyawan
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.22441/mediakom.v13i1.19673
Refbacks
- There are currently no refbacks.
MEDIAKOM Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi
Magister Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215871335
p-ISSN: 1979-0139
e-ISSN: 2597-4793
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/mediakom
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Journal is Indexed and Journal List Title by: