Strategi Komunikasi dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik SMK Yadika di Provinsi Banten

Risdawati Risdawati Risdawati

Abstract


Abstract.

The rise of pornography, student brawls, juvenile crime, drugs and promiscuity makes stakeholders in the world of education aware that they need a shield that is able to protect students from being dragged into the flow of bad attitudes, actions or actions. Therefore, character education is very important for students. In forming the character of students, a communication strategy is needed as an effort or plan that will be used to achieve the goals of character education that have been programmed by the education unit. In this research, the focus of the research is how the communication strategy implemented by Yadika Vocational High School in Banten Province forms the character of students. This study aims to determine the communication strategies used by schools in shaping the character of students. This study uses the Attribution theory introduced by Eritz Heider. The basic assumption of this theory is that the behavior of others and us is caused by motives, intentions, and characteristics by looking at each behavior. This research uses a qualitative descriptive research type. The main subjects in this study were the three Heads of SMK Yadika in Banten Province. The research object to be examined is the communication strategy in the character building of students conducted by Yadika Vocational High School in Banten Province. In this research, the primary data is the result of interviews and the secondary data is journal documents. Triangulation is a data collection technique used in this study. Based on the results of research conducted at Yadika Vocational High School in Banten, Yadika Vocational High School in Banten made a communication strategy to achieve the goal, namely to build student character.

Abstrak.

Maraknya pornografi, tawuran pelajar, kriminalitas remaja, narkoba serta pergaulan bebas menyadarkan para pemangku kepentingan dalam dunia pendidikan merasa perlu adanya perisai yang mampu menjaga para pelajar agar tidak terseret dalam arus sikap, perbuatan ataupun tindakan yang tidak baik. Oleh karena itu, pendidikan karakter sangat penting bagi peserta didik. Dalam pembentukan karakter peserta didik, maka dibutuhkan strategi komunikasi sebagai upaya atau perencanaan yang akan digunakan untuk mencapai tujuan pendidikan karakter yang sudah diprogramkan oleh satuan pendidikan. Dalam penelitian ini yang menjadi fokus penelitian adalah bagaimana strategi komunikasi yang dilakukan oleh SMK Yadika di Provinsi Banten dalam membentuk karakter peserta didik. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui  strategi komunikasi yang dilakukan oleh sekolah dalam membentuk karakter peserta didik. Penelitian ini menggunakan teori Atribusi yang dikenalkan oleh Eritz Heider.  Asumsi dasar teori ini adalah perilaku orang lain dan kita disebabkan karena ada motif, maksud, dan karakteristik dengan melihat masing-masing perilakunya. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Adapun subjek utama  dalam penelitian ini adalah tiga Kepala SMK Yadika di Provinsi Banten. Objek penelitian yang akan diteliti adalah strategi komunikasi dalam pembentukan karakter peserta didik yang dilakukan oleh SMK Yadika di Provinsi Banten. Dalam penelitian ini data primer adalah hasil wawancara dan data sekunder adalah dokumen-dokumen jurnal. Triangulasi merupakan teknik pengumpulan data yang dilakukan pada penelitian ini.. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan pada SMK Yadika di Banten, bahwa SMK Yadika di Banten membuat strategi komunikasi untuk mencapai untuk mencapai tujuan yaitu untuk pembentukan karakter peserta didik.


Keywords


Keywords: Communication strategy, organizational communication, character education

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


MEDIAKOM Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi
Magister Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215871335
p-ISSN: 1979-0139
e-ISSN: 2597-4793
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/mediakom



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats

 

The Journal is Indexed and Journal List Title by: