STRATEGI PROMOSI SURAT KABAR DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN

IRENA WULAN TYASMARA1

Abstract


This study examines the strategy for the promotion of a daily newspaper Media Indonesia are being made to increase sales in 2015. The aim of this study is to investigate and provide an overview of: promotion strategy Media Indonesia daily newspaper in increasing sales in 2015.In this study, the author uses the theory advanced by According to Philip Kotler and Gary Armstrong in his book marketing basics Volume I & II in which a promotional strategy there are things that include marketing communication, marketing mix, SWOT analysis, STP, promotion strategy , the purpose of promotion, promotion strategy planning, implementation of promotional strategies, elements of the promotional mix, sales promotion.The method used was the case study method and descriptive qualitative approach. Data collection techniques used through in-depth interviews and observation. The author presents an overview and description of the promotional strategy as it is obtained from the company.This study uses the planning and implementation process in conducting sales promotion strategies. Where in the promotion strategy planning, the first step is done by doing a SWOT analysis and competitor analysis and analyze STP from Media Indonesia. Later in the implementation of promotional strategies, sales promotion program is the most prioritized Media Indonesia in increasing sales in 2015

Studi ini mengkaji strategi untuk mempromosikan sebuah surat kabar harian Media Indonesia yang sedang dilakukan untuk meningkatkan penjualan pada tahun 2015. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan memberikan gambaran umum tentang: strategi promosi surat kabar harian Media Indonesia dalam meningkatkan penjualan di tahun 2015.In Penelitian ini, penulis menggunakan teori yang dikemukakan oleh Menurut Philip Kotler dan Gary Armstrong dalam buku dasar pemasarannya Volume I & II dimana strategi promosi ada hal-hal yang meliputi komunikasi pemasaran, bauran pemasaran, analisis SWOT, STP, strategi promosi, Tujuan promosi, perencanaan strategi promosi, implementasi strategi promosi, unsur bauran promosi, promosi penjualan. Metode yang digunakan adalah metode studi kasus dan pendekatan kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data digunakan melalui wawancara mendalam dan observasi. Penulis menyajikan ikhtisar dan deskripsi strategi promosi seperti yang diperoleh dari perusahaan. Studi ini menggunakan proses perencanaan dan pelaksanaan dalam melakukan strategi promosi penjualan. Dimana dalam perencanaan strategi promosi, langkah pertama dilakukan dengan melakukan analisis SWOT dan analisis pesaing dan menganalisa STP dari Media Indonesia. Nantinya dalam pelaksanaan strategi promosi, program promosi penjualan Media Indonesia yang paling diprioritaskan dalam meningkatkan penjualan di tahun 2015


Keywords


Promotion strategy , Print Media , Newspapers, Media Indonesia

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v15i2.1694



Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats

 

Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :

width=150 width=150 width=50 width=50 width=50