Communication Strategy of Community "Dari Halte ke Halte" To Introduce Indonesian Culinary in the Greater Jakarta Area : A Systematic Literature

Bella Viseria, Melly Ridaryanthi

Abstract


Indonesia's culinary delights, rich in unique spices and seasonings from each region, attract domestic and international travelers. This richness reflects a diverse cultural identity in Indonesia, strengthening social interaction and contributing significantly to the tourism economy. In the digital era, social media has emerged as a key platform for promoting culinary ventures, enabling interaction and broad dissemination of information. The culinary community "Dari Halte Ke Halte" employs a unique communication strategy to showcase Indonesian cuisine, particularly in Jakarta. This article conducts a systematic literature review to examine the communication strategy utilized by the community. As an initial phase of ongoing research, the findings aim to provide academic contributions to communication science and practical insights for culinary communities and government institutions in developing effective culinary promotion initiatives. This article analyzes issues, concepts, research focus for future research that has the potential to introduce Indonesian culinary using systematic literature review.

 


Keywords


Indonesian Culinary, Communication Strategy, Community, Social Media

Full Text:

PDF

References


Anggraini, S., & Irawati, I. (2020). Pemanfaatan Akun Instagram Dari Halte Ke Halte

(@DariHalte_KeHalte) Sebagai Media Pemenuhan Kebutuhan Informasi Penggunanya. Bibliotech : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 5(1). https://doi.org/10.33476 /bibliotech.v5i1.1433

Amaliyah, P Riski & Kussanti, D Putri. (2024). Pengelolaan Media Sosial Instagram Pusat

Pelatihan Kerja Daerah Sebagai Alat Informasi Publik. Jurnal Visi Komunikasi. Vol 23, No.01. http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v23i01.23611

Argestya, U. F., & Anisa Rohmah Afiati. (2022). Strategi Komunikasi Komunitas Pusat Kajian

Perempuan Solo (PUKAPS) dalam Menyuarakan Isu Gender dan Kekerasan Seksual.

Academic Journal of Da’wa and Communication, 3(2). https://doi.org/10.22515/ajdc.

v3i2.5565

Argi, R. P., & Hastjarjo, S. (2016). Strategi Komunikasi Dalam Penerapan Kebijakan Transportasi.

Jurnal Komunikasi, 85(1).

Badan Pusat Statistik. (2022). Statistik Wisatawan Nasional 2022. No. Publikasi/Publication

Number: 06300.2310 Katalog/Catalog: 8401021. Jakarta, Indonesia: Badan Pusat

Statistik

Biro Komunikasi (2023). Jakarta Masuk Daftar Kota yang Wajib Dikunjungi Tahun 2024 Versi

Lonely Planet. Siaran Pers. Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif/Badan Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. Diakses pada 23 Maret 2024. https://www.kemenparekraf. go.id/industri-parekraf/siaran-pers-jakarta-masuk-daftar-kota-yang-wajib-dikunjungi-tahun-2024-versi-lonely-plane

Bela, A. Y., Fadiati, A., & Cahya, C. (2023). Minat Kuliner Nusantara Pada Generasi Z (Studi

Tentang Hubungan Keterpaan Informasi pada Konten Food Vlogger Youtube dengan

Minat Kuliner Nusantara pada Generasi Z). Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan,

(2). https://doi.org/10.55606/jumbiku.v3i2.2198

Bernhardt, J. M., Mays, D., & Hall, A. K. (2012). Social marketing at the right place and right time

with new media. Journal of Social Marketing, 2(2). https://doi.org/10.1108/ 20426761211243964

Catriana, E., & Djumena, E. (2020). Ini 3 Subsektor Ekonomi Kreatif yang Jadi Penyumbang

Terbesar PDB Indonesia. Kompas.com. Diakses pada 20 Maret 2024. https://money. kompas.com/read/2020/08/30/151100526/ini-3-subsektor-ekonomi-kreatif-yang-jadi-penyumbang-terbesar-pdb-indonesia

Chunikhina, T., Saiensus, M., Sinko, A., Iazvinska, N., Klimovych, O., & Siryk, R. (2023).

Communication Strategies Of Internet Marketing Of Trading Enterprises. Journal of Law

and Sustainable Development, 11(3). https://doi.org/10.55908/SDGS.V11I3.820

Destrity, N. A. (2018). Petisi Online Sebagai Media Advokasi Alternatif dalam Upstream Social

Marketing. Jurnal Komunikasi Global, 7(2). https://doi.org/10.24815/jkg.v7i2.11833

Dewi, N. M. P., Imbayani, G. A., & Ribek, P. K. (2021). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap

Keputusan Pembelian Yang Dimediasi E-Word of Mouth Pada Givanda Store Denpasar. Jurnal EMAS, 2(2).

Faizal, A. R., Kartika, T., Nurdin, B. V., Sugiono, A., & Lampung, U. (2022).

Gastronomi, Budaya, dan Media Sosial: Sebuah Studi Bibliometrik dan Eksplikasi. Metakom: Jurnal Komunikasi, 6(2), 1-13. https://doi.org/10.23960/metakom. v6i2.269

Fayvishenko, D., Mitchuk, O., Lorvi, I., Konopliannykova, M., Chernobrovkina, S., & Sytnyk, O.

(2023). Communication Strategies of Brand Management and Online Marketing of Digital Products. In Economic Affairs (New Delhi) (Vol. 68, Issue 1). https://doi.org/10.46852/0424-2513.1s.2023.31

Fero, David. (2023) Strategi Sosial Media Khas Parapat Mempertahankan Reputasi Ditengah

Trend Industri Pasca Pandemi. Jurnal Visi Komunikasi. Vol 22. No. 02. http://dx.doi.org/ 10.22441/visikom.v22i02.20117

Hakam, I. A., Fatahillah, K., Faniati, R. N., Izzah, N. N., & Putra, R. S. (2023). A Systematic

Literature Review: Strategi Pengembangan Usaha Mikro. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Sosial Sains, 2(1).

Harsana, M., Baiquni, M., Harmayani, E., & Widyaningsih, Y. A. (2019). Potensi Makanan

Tradisional Kue Kolombeng Sebagai Daya Tarik Wisata Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Home Economics Journal, 2(2). https://doi.org/ 10.21831/hej.v2i2.23291

Hendrawan., & Whana S. (2017). Analisis Strategi Komunikasi Dalam Peningkatan Kualitas Hasil

Layanan Di Nissan Puri Indah (Studi Kasus Penggunaan Email Sebagai Hot Alert Dalam Menentukan Kebijakan Pasca Guna Jasa). Mediakom Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 7(1).

Herdiansyah, H. (2019). Wawancara, Observasi dan Focus Groups Sebagai Instrumen Penggalian

Data Kualitatif (Vol. 03). Rajawali Press.

Herman, L. E., & Athar, H. S. (2018). Pengembangan Model Social Media Marketing dan

Keputusan Berkunjung: Sebuah Pendekatan Konseptual. J-IKA, 5(2). https://doi.org/10.31294/kom.v5i2.4688

Hilmi, M., Alfandi, M., & Prisdayanti, S. (2022). Strategi Komunikasi Radio Komunitas Pendidikan

dan Dakwah dalam Mempertahankan Eksistensi di Kota Semarang. Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 8(2). https://doi.org/10.54471/dakwatuna.v8i2.1623

Indrajaya, S. (2019). Culinary Tourism Analysis in Jakarta West, Indonesia. Saudi Journal of

Business and Management Studies, 4(1), 19. https://doi.org/10.36348 /sjbms.2019.v04i01.019

Iriantara, Y. (2013). Community Relations: Konsep dan Aplikasinya. Bandung: PT Remaja

Rosdakarya.

Jokom, R., Widjaja, D. C., Kristanti, M., & Wijaya, S. (2023). Culinary and destination experiences

on behavioral intentions: an insight into local Indonesian food. Journal of Foodservice Business Research. https://doi.org/10.1080/15378020. 2023.2229574

Kotler, P., & Roberto, E. L. (1989). Social Marketing: Strategies for Changing Public

Behavior. Canada: The Free Press. https://doi.org/10.2307/1252208

Mahfud, T., Mulyani, Y., Indartono, S., & Setyawati, R. (2018). Community - Based Tourism

Development: Foodies Community Strategy to Culinary Tourism Development in Balikpapan-Indonesia. Ottoman Journal of Tourism and Management Research, 3(3). https://doi.org/10.26465 /ojtmr.2018339510

Narottama, N., & Moniaga, N. E. P. (2022). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap

Keputusan Pembelian Konsumen Pada Destinasi Wisata Kuliner di Kota Denpasar. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA). https://doi.org/10.24843/jumpa.2022.v08.i02.p19

Nasution, O. B., & Rohman, I. Z. (2022). Peran Akun Media Sosial Berbasis Konten Pariwisata

Pada Pengambilan Keputusan Wisatawan untuk Mengunjungi Destinasi Wisata Pada Era Digital. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA). https://doi.org/10.24843/jumpa.2022.v08 .i02.p20

Nasrullah, R. (2015) Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi.

st edition. Bandung, Simbiosa Rekatama Media.

Permassanty, T. D., & Muntiani, M. (2018). Strategi Komunikasi Komunitas Virtual dalam

Mempromosikan Tangerang Melalui Media Sosial. Jurnal Penelitian Komunikasi, 21(2). https://doi.org/10.20422/jpk.v21i2.523

Pujayanti, A. (2017). Gastrodiplomasi - Upaya Memperkuat Diplomasi Indonesia. Jurnal

Politica :, 8(1). DOI: 10.22212/jp.v8i1.884 URL: https://jurnal.dpr.go.id/ index.php/politica/article/viewFile/884/537

Purwitasari, I., & Setiawan, A. J. (2021). Komunitas Plane Spotter-Kajian Netnografi

Terhadap Komunitas Cyber di Media Sosial Instagram @indonesianspotters untuk Meningkatkan Eksistensi Komunitas. CONNECTED: Jurnal Ilmu Komunikasi., 2(1).

Putri, J. A., Rahayu, E., Risyanti, Y. D., Maryani, T., & Yuliamir, H. (2023). Potensi Makanan

Tradisional, Sebagai Daya Tarik Wisata Kuliner Di Kota Salatiga. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 6(1). https://doi.org/10.23887/jmpp.v6i1.54032

Ranteallo, I. C., & Andilolo, I. R. (2017). Food Representation and Media: Experiencing

Culinary Tourism Through Foodgasm and Foodporn. In Balancing Development and Sustainability in Tourism Destinations. https://doi.org/10.1007/978-981-10-1718-6_13

Retnasary, M., Purba, V., & Satriany Saputra, M. D. (2019). Strategi Komunikasi Komunitas

Gurat dalam Melestarikan Seni Lukis di Desa Jelekong. Journalism, Public Relation and Media Communication Studies Journal (JPRMEDCOM), 1(1), 34–49. https://doi.org/10.35706/jprmedcom.v1i1.3115

Ridaryanthi, M. (2014). Bentuk Budaya Populer Dan Konstruksi Perilaku Konsumen Studi

Terhadap Remaja. In Jurnal Visi Komunikasi (Vol. 13, Issue 01).

Sagala, R. B., & Kusumastuti, Y. I. (2017). Efektivitas Strategi Komunikasi Pemasaran Sosial

Kampanye Sustainable Seafood, WWF-Indonesia. Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 1(1). https://doi.org/10.29244/jskpm.1.1.55-64

Sasmoko, S. (2020). Ekosistem Sosial Budaya Jakarta: Konsep Arsitektur Berkelanjutan di

Lingkungan Perkotaan. Edutech Research Binus. Diakses pada 4 April 2024. Https://Research.Binus.Ac.Id/Edutech/2020/11/Ekologi- Sosial-Budaya-Jakarta-Berkelanjutan-Konep-Arsitektur-Di-Lungkungan-Perkotaan/

Senova, A. (2016). Literasi Media Sebagai Strategi Komunikasi Tim Sukses

Relawan Pemenangan Pemilihan Presiden Jokowi Jk Di Bandung. Jurnal Kajian Komunikasi, 4(2). https://doi.org/10.24198/jkk.v4i2.7411

Serazio, M., & Duffy, B. E. (2018). Social media marketing. In J. Burgess, A.

Marwick, & T. Poell (Eds.), The Sage Handbook of Social Media (481-496). Sage.

Subekti, P., Hafiar, H., Prastowo, F. A. A., & Masrina, D. (2022). Development Of

Entrepreneurial Interest In Business Actors Through Communication Strategies In Pangandaran. Jurnal Kajian Komunikasi, 10(1). https://doi.org/10.24198/ jkk.v10i1.36039

Sulaiman, A. I., Pangestuti, S., Sugito, T., & Sabiq, A. (2022). Community

Empowerment in Culinary Tourism as Sustainable Rural Development. Sustainable Development Research, 4(1). https://doi.org/10.30560/ sdr.v4n1p1

Suntikul, W. (2017). Current Issues in Tourism Gastrodiplomacy in tourism.

Current Issues in Tourism, 0(0). DOI: 10.1080/13683500. 2017.1363723

Syam, F., Zulfiani, Z., & Saleh, S. P. (2023). Strategi dan Model Komunikasi

Lingkungan Komunitas Makassar Berkebun Dalam Memperkenalkan

Konsep Urban Agriculture Di Kota Makassar Sulawesi Selatan. Al-MUNZIR, 15(2), 119. https://doi.org/10.31332/am.v15i2.3632

Tresnawati, Y., & Prasetyo, K. (2022). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi

Usaha Mikro Kecil dan Menengah Bisnis Kuliner. Journal of New Media and Communication, 1(1). https://doi.org/10.55985/jnmc.v1i1.5

Utami, S. (2018). Kuliner Sebagai Identitas Budaya: Perspektif Komunikasi Lintas Budaya.

CoverAge: Journal of Strategic Communication, 8(2).

https://doi.org/10.35814/coverage.v8i2.588

Wulandary, P. (2016). Hubungan Antara Komunikasi dan Kebudayaan. 4 April

https://www.kompasiana.com/putri312/5711ec27b292731805c879db/ hubungan-antara-komunikasi-dan-kebudayaan

Wibawati, D., & Prabhawati, A. (2021). Upaya Indonesia untuk Mempromosikan Wisata Kuliner

sebagai Warisan Budaya Dunia. Journal of Tourism and Creativity, 5(1). https://doi.org/10.19184/jtc.v5i1.21108

Wijaya, S. (2019). Indonesian food culture mapping: A starter contribution to promote

Indonesian culinary tourism. In Journal of Ethnic Foods (Vol. 6, Issue 1). https://doi.org/10.1186/s42779-019-0009-3

Yatna, T Syahputra, & Hereyah, Y. (2022). Strategi Promosi Digital Dalam Mempertahankan

Ekuitas Merk Di Era New Normal (Studi Kasus Pada PT. Java Festival Production 2022). Jurnal Visi Komunikasi. Vol. 21, No.02. http://dx.doi.org/10.22441/visikom. v21i02.17377




DOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v24i02.31809

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Web Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats

Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :

width=150width=150width=50width=50width=50