Communication Strategy of Community "Dari Halte ke Halte" To Introduce Indonesian Culinary in the Greater Jakarta Area : A Systematic Literature
Abstract
Indonesia's culinary delights, rich in unique spices and seasonings from each region, attract domestic and international travelers. This richness reflects a diverse cultural identity in Indonesia, strengthening social interaction and contributing significantly to the tourism economy. In the digital era, social media has emerged as a key platform for promoting culinary ventures, enabling interaction and broad dissemination of information. The culinary community "Dari Halte Ke Halte" employs a unique communication strategy to showcase Indonesian cuisine, particularly in Jakarta. This article conducts a systematic literature review to examine the communication strategy utilized by the community. As an initial phase of ongoing research, the findings aim to provide academic contributions to communication science and practical insights for culinary communities and government institutions in developing effective culinary promotion initiatives. This article analyzes issues, concepts, research focus for future research that has the potential to introduce Indonesian culinary using systematic literature review.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, S., & Irawati, I. (2020). Pemanfaatan Akun Instagram Dari Halte Ke Halte
(@DariHalte_KeHalte) Sebagai Media Pemenuhan Kebutuhan Informasi Penggunanya. Bibliotech : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 5(1). https://doi.org/10.33476 /bibliotech.v5i1.1433
Amaliyah, P Riski & Kussanti, D Putri. (2024). Pengelolaan Media Sosial Instagram Pusat
Pelatihan Kerja Daerah Sebagai Alat Informasi Publik. Jurnal Visi Komunikasi. Vol 23, No.01. http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v23i01.23611
Argestya, U. F., & Anisa Rohmah Afiati. (2022). Strategi Komunikasi Komunitas Pusat Kajian
Perempuan Solo (PUKAPS) dalam Menyuarakan Isu Gender dan Kekerasan Seksual.
Academic Journal of Da’wa and Communication, 3(2). https://doi.org/10.22515/ajdc.
v3i2.5565
Argi, R. P., & Hastjarjo, S. (2016). Strategi Komunikasi Dalam Penerapan Kebijakan Transportasi.
Jurnal Komunikasi, 85(1).
Badan Pusat Statistik. (2022). Statistik Wisatawan Nasional 2022. No. Publikasi/Publication
Number: 06300.2310 Katalog/Catalog: 8401021. Jakarta, Indonesia: Badan Pusat
Statistik
Biro Komunikasi (2023). Jakarta Masuk Daftar Kota yang Wajib Dikunjungi Tahun 2024 Versi
Lonely Planet. Siaran Pers. Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif/Badan Pariwisata dan Ekonomi Kreatif. Diakses pada 23 Maret 2024. https://www.kemenparekraf. go.id/industri-parekraf/siaran-pers-jakarta-masuk-daftar-kota-yang-wajib-dikunjungi-tahun-2024-versi-lonely-plane
Bela, A. Y., Fadiati, A., & Cahya, C. (2023). Minat Kuliner Nusantara Pada Generasi Z (Studi
Tentang Hubungan Keterpaan Informasi pada Konten Food Vlogger Youtube dengan
Minat Kuliner Nusantara pada Generasi Z). Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan,
(2). https://doi.org/10.55606/jumbiku.v3i2.2198
Bernhardt, J. M., Mays, D., & Hall, A. K. (2012). Social marketing at the right place and right time
with new media. Journal of Social Marketing, 2(2). https://doi.org/10.1108/ 20426761211243964
Catriana, E., & Djumena, E. (2020). Ini 3 Subsektor Ekonomi Kreatif yang Jadi Penyumbang
Terbesar PDB Indonesia. Kompas.com. Diakses pada 20 Maret 2024. https://money. kompas.com/read/2020/08/30/151100526/ini-3-subsektor-ekonomi-kreatif-yang-jadi-penyumbang-terbesar-pdb-indonesia
Chunikhina, T., Saiensus, M., Sinko, A., Iazvinska, N., Klimovych, O., & Siryk, R. (2023).
Communication Strategies Of Internet Marketing Of Trading Enterprises. Journal of Law
and Sustainable Development, 11(3). https://doi.org/10.55908/SDGS.V11I3.820
Destrity, N. A. (2018). Petisi Online Sebagai Media Advokasi Alternatif dalam Upstream Social
Marketing. Jurnal Komunikasi Global, 7(2). https://doi.org/10.24815/jkg.v7i2.11833
Dewi, N. M. P., Imbayani, G. A., & Ribek, P. K. (2021). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap
Keputusan Pembelian Yang Dimediasi E-Word of Mouth Pada Givanda Store Denpasar. Jurnal EMAS, 2(2).
Faizal, A. R., Kartika, T., Nurdin, B. V., Sugiono, A., & Lampung, U. (2022).
Gastronomi, Budaya, dan Media Sosial: Sebuah Studi Bibliometrik dan Eksplikasi. Metakom: Jurnal Komunikasi, 6(2), 1-13. https://doi.org/10.23960/metakom. v6i2.269
Fayvishenko, D., Mitchuk, O., Lorvi, I., Konopliannykova, M., Chernobrovkina, S., & Sytnyk, O.
(2023). Communication Strategies of Brand Management and Online Marketing of Digital Products. In Economic Affairs (New Delhi) (Vol. 68, Issue 1). https://doi.org/10.46852/0424-2513.1s.2023.31
Fero, David. (2023) Strategi Sosial Media Khas Parapat Mempertahankan Reputasi Ditengah
Trend Industri Pasca Pandemi. Jurnal Visi Komunikasi. Vol 22. No. 02. http://dx.doi.org/ 10.22441/visikom.v22i02.20117
Hakam, I. A., Fatahillah, K., Faniati, R. N., Izzah, N. N., & Putra, R. S. (2023). A Systematic
Literature Review: Strategi Pengembangan Usaha Mikro. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Sosial Sains, 2(1).
Harsana, M., Baiquni, M., Harmayani, E., & Widyaningsih, Y. A. (2019). Potensi Makanan
Tradisional Kue Kolombeng Sebagai Daya Tarik Wisata Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Home Economics Journal, 2(2). https://doi.org/ 10.21831/hej.v2i2.23291
Hendrawan., & Whana S. (2017). Analisis Strategi Komunikasi Dalam Peningkatan Kualitas Hasil
Layanan Di Nissan Puri Indah (Studi Kasus Penggunaan Email Sebagai Hot Alert Dalam Menentukan Kebijakan Pasca Guna Jasa). Mediakom Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 7(1).
Herdiansyah, H. (2019). Wawancara, Observasi dan Focus Groups Sebagai Instrumen Penggalian
Data Kualitatif (Vol. 03). Rajawali Press.
Herman, L. E., & Athar, H. S. (2018). Pengembangan Model Social Media Marketing dan
Keputusan Berkunjung: Sebuah Pendekatan Konseptual. J-IKA, 5(2). https://doi.org/10.31294/kom.v5i2.4688
Hilmi, M., Alfandi, M., & Prisdayanti, S. (2022). Strategi Komunikasi Radio Komunitas Pendidikan
dan Dakwah dalam Mempertahankan Eksistensi di Kota Semarang. Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam, 8(2). https://doi.org/10.54471/dakwatuna.v8i2.1623
Indrajaya, S. (2019). Culinary Tourism Analysis in Jakarta West, Indonesia. Saudi Journal of
Business and Management Studies, 4(1), 19. https://doi.org/10.36348 /sjbms.2019.v04i01.019
Iriantara, Y. (2013). Community Relations: Konsep dan Aplikasinya. Bandung: PT Remaja
Rosdakarya.
Jokom, R., Widjaja, D. C., Kristanti, M., & Wijaya, S. (2023). Culinary and destination experiences
on behavioral intentions: an insight into local Indonesian food. Journal of Foodservice Business Research. https://doi.org/10.1080/15378020. 2023.2229574
Kotler, P., & Roberto, E. L. (1989). Social Marketing: Strategies for Changing Public
Behavior. Canada: The Free Press. https://doi.org/10.2307/1252208
Mahfud, T., Mulyani, Y., Indartono, S., & Setyawati, R. (2018). Community - Based Tourism
Development: Foodies Community Strategy to Culinary Tourism Development in Balikpapan-Indonesia. Ottoman Journal of Tourism and Management Research, 3(3). https://doi.org/10.26465 /ojtmr.2018339510
Narottama, N., & Moniaga, N. E. P. (2022). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap
Keputusan Pembelian Konsumen Pada Destinasi Wisata Kuliner di Kota Denpasar. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA). https://doi.org/10.24843/jumpa.2022.v08.i02.p19
Nasution, O. B., & Rohman, I. Z. (2022). Peran Akun Media Sosial Berbasis Konten Pariwisata
Pada Pengambilan Keputusan Wisatawan untuk Mengunjungi Destinasi Wisata Pada Era Digital. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA). https://doi.org/10.24843/jumpa.2022.v08 .i02.p20
Nasrullah, R. (2015) Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi.
st edition. Bandung, Simbiosa Rekatama Media.
Permassanty, T. D., & Muntiani, M. (2018). Strategi Komunikasi Komunitas Virtual dalam
Mempromosikan Tangerang Melalui Media Sosial. Jurnal Penelitian Komunikasi, 21(2). https://doi.org/10.20422/jpk.v21i2.523
Pujayanti, A. (2017). Gastrodiplomasi - Upaya Memperkuat Diplomasi Indonesia. Jurnal
Politica :, 8(1). DOI: 10.22212/jp.v8i1.884 URL: https://jurnal.dpr.go.id/ index.php/politica/article/viewFile/884/537
Purwitasari, I., & Setiawan, A. J. (2021). Komunitas Plane Spotter-Kajian Netnografi
Terhadap Komunitas Cyber di Media Sosial Instagram @indonesianspotters untuk Meningkatkan Eksistensi Komunitas. CONNECTED: Jurnal Ilmu Komunikasi., 2(1).
Putri, J. A., Rahayu, E., Risyanti, Y. D., Maryani, T., & Yuliamir, H. (2023). Potensi Makanan
Tradisional, Sebagai Daya Tarik Wisata Kuliner Di Kota Salatiga. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 6(1). https://doi.org/10.23887/jmpp.v6i1.54032
Ranteallo, I. C., & Andilolo, I. R. (2017). Food Representation and Media: Experiencing
Culinary Tourism Through Foodgasm and Foodporn. In Balancing Development and Sustainability in Tourism Destinations. https://doi.org/10.1007/978-981-10-1718-6_13
Retnasary, M., Purba, V., & Satriany Saputra, M. D. (2019). Strategi Komunikasi Komunitas
Gurat dalam Melestarikan Seni Lukis di Desa Jelekong. Journalism, Public Relation and Media Communication Studies Journal (JPRMEDCOM), 1(1), 34–49. https://doi.org/10.35706/jprmedcom.v1i1.3115
Ridaryanthi, M. (2014). Bentuk Budaya Populer Dan Konstruksi Perilaku Konsumen Studi
Terhadap Remaja. In Jurnal Visi Komunikasi (Vol. 13, Issue 01).
Sagala, R. B., & Kusumastuti, Y. I. (2017). Efektivitas Strategi Komunikasi Pemasaran Sosial
Kampanye Sustainable Seafood, WWF-Indonesia. Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 1(1). https://doi.org/10.29244/jskpm.1.1.55-64
Sasmoko, S. (2020). Ekosistem Sosial Budaya Jakarta: Konsep Arsitektur Berkelanjutan di
Lingkungan Perkotaan. Edutech Research Binus. Diakses pada 4 April 2024. Https://Research.Binus.Ac.Id/Edutech/2020/11/Ekologi- Sosial-Budaya-Jakarta-Berkelanjutan-Konep-Arsitektur-Di-Lungkungan-Perkotaan/
Senova, A. (2016). Literasi Media Sebagai Strategi Komunikasi Tim Sukses
Relawan Pemenangan Pemilihan Presiden Jokowi Jk Di Bandung. Jurnal Kajian Komunikasi, 4(2). https://doi.org/10.24198/jkk.v4i2.7411
Serazio, M., & Duffy, B. E. (2018). Social media marketing. In J. Burgess, A.
Marwick, & T. Poell (Eds.), The Sage Handbook of Social Media (481-496). Sage.
Subekti, P., Hafiar, H., Prastowo, F. A. A., & Masrina, D. (2022). Development Of
Entrepreneurial Interest In Business Actors Through Communication Strategies In Pangandaran. Jurnal Kajian Komunikasi, 10(1). https://doi.org/10.24198/ jkk.v10i1.36039
Sulaiman, A. I., Pangestuti, S., Sugito, T., & Sabiq, A. (2022). Community
Empowerment in Culinary Tourism as Sustainable Rural Development. Sustainable Development Research, 4(1). https://doi.org/10.30560/ sdr.v4n1p1
Suntikul, W. (2017). Current Issues in Tourism Gastrodiplomacy in tourism.
Current Issues in Tourism, 0(0). DOI: 10.1080/13683500. 2017.1363723
Syam, F., Zulfiani, Z., & Saleh, S. P. (2023). Strategi dan Model Komunikasi
Lingkungan Komunitas Makassar Berkebun Dalam Memperkenalkan
Konsep Urban Agriculture Di Kota Makassar Sulawesi Selatan. Al-MUNZIR, 15(2), 119. https://doi.org/10.31332/am.v15i2.3632
Tresnawati, Y., & Prasetyo, K. (2022). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi
Usaha Mikro Kecil dan Menengah Bisnis Kuliner. Journal of New Media and Communication, 1(1). https://doi.org/10.55985/jnmc.v1i1.5
Utami, S. (2018). Kuliner Sebagai Identitas Budaya: Perspektif Komunikasi Lintas Budaya.
CoverAge: Journal of Strategic Communication, 8(2).
https://doi.org/10.35814/coverage.v8i2.588
Wulandary, P. (2016). Hubungan Antara Komunikasi dan Kebudayaan. 4 April
https://www.kompasiana.com/putri312/5711ec27b292731805c879db/ hubungan-antara-komunikasi-dan-kebudayaan
Wibawati, D., & Prabhawati, A. (2021). Upaya Indonesia untuk Mempromosikan Wisata Kuliner
sebagai Warisan Budaya Dunia. Journal of Tourism and Creativity, 5(1). https://doi.org/10.19184/jtc.v5i1.21108
Wijaya, S. (2019). Indonesian food culture mapping: A starter contribution to promote
Indonesian culinary tourism. In Journal of Ethnic Foods (Vol. 6, Issue 1). https://doi.org/10.1186/s42779-019-0009-3
Yatna, T Syahputra, & Hereyah, Y. (2022). Strategi Promosi Digital Dalam Mempertahankan
Ekuitas Merk Di Era New Normal (Studi Kasus Pada PT. Java Festival Production 2022). Jurnal Visi Komunikasi. Vol. 21, No.02. http://dx.doi.org/10.22441/visikom. v21i02.17377
DOI: http://dx.doi.org/10.22441/visikom.v24i02.31809

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN 1412-3037 | e-ISSN 2581-2335]
Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215870341
http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/viskom

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Jurnal Visi Komunikasi was indexed by :




