Analysis of The Effect of Product, Price, Promotion, And Location on Customer Loyalty of Tenun Ikat

Sefnat Aristarkus Tang, Yustina Maro

Abstract


This study aims to determine the effect of the product, price, promotion, and location on customer loyalty of ikat in Baranusa Village, Pantar Barat District, Alor Regency, either partially or simultaneously. Customer loyalty is a positive attitude shown by customers towards goods or services by repurchasing the products or services offered by the company and recommending them to friends and family. Loyal customers can indirectly help companies promote products or services to those closest to them.Data was collected using a questionnaire using 30 respondents. Data analysis used descriptive statistics, research instrument tests, multiple linear regression, t-test, and F test. The results showed that partially the product had a significant positive effect on customer loyalty, the price had a significant positive effect on customer loyalty, and the promotion had a significant positive effect on customer loyalty. , and location have a significant positive effect on customer loyalty. Simultaneously product, price, promotion, and location have a significant positive effect on customer loyalty.

Keywords


Loyalitas pelanggan, produk, harga, promosi, lokasi

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Buchari, A. (2011). Manajemen pemasaran dan pemasaran jasa. Bandung: Alfabeta.

Gustama, N. (2021). Pengaruh Marketing Mix terhadap Loyalitas Pelanggan pada Perum Bulog Subdivre Lampung Tengah. Jurnal Manajemen Diversifikasi. 1(2). 332–341.

Handoko, B. (2017). Pengaruh Promosi, Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Titipan Kilat JNE Medan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 18(1), 61–72. https://doi.org/10.30596/jimb.v18i1.1098

Herawati, N., & Qomariyah, N. (2017). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Empiris Pelanggan Sepeda Motor Matic Honda Di Surakarta). Bhirawa. 4(1). 1–15.

Irawan, M. R. N. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen Pada PT. Satria Nusantara Jaya. Ekonika : Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 5(2), 140. https://doi.org/10.30737/ekonika.v5i2.1097

Kelly, T. P. M. F. (2020). Analisis Pengaruh Lokasi, Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Rumah Makan Blambanngan Kebumen. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Kotler. (2011). Manajemen Pemasaran di Indonesia : Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Pengendalian. Jakarta : Salemba Empat.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran, Edisi 13. Jakarta: Erlangga.

Kurniawan, D., Mazna, Saputri, M. H., & Sanjaya, V. F. (2021). Pengaruh Harga, Kualitas Produk, Dan Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Kartu Telkomsel (Studi Kasus Mahasiswa Di Lampung). MABSYA: Jurnal Manajemen Bisnis Syariah. 3(1). 1–10.

Noviyani, F. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Loyalitas Pelanggan (Agen/Reseller) Roti Brian PT. Nissin Biscuits Indonesia Di Kabupaten Semarang. Bisecer. 3(1). 27–41.

Permatasari, D., & Wahyuningsih, T. H. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Lokasi terhadap Kepuasan Pelanggan Richeese Factory Cabang Sudirman Yogyakarta. Journal Stimykpn, 1(1), 99–114.

Prakoso, B. D., & Djawoto. (2017). Pengaruh Bauran Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen. 6(10). 1–19.

Rahmadani, F., Suardana, I. M., & Samudra, H. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan, produk, harga dan lokasi terhadap loyalitas pelanggan dengan kepuasan pelanggan sebagai variabel intervening pada ud. Eva group mataram. Jurnal Borneo Cendekia. 16(1). 123–135.

Safitri, D., & Aziz, Mansur. LC., M.S. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran (Produk, Harga, Promosi, Tempat)Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Toserba Ummi Di Desa Mojomati Kecamatan Jetis Kabupaten Ponorogo. Skripsi. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian & pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2010). Metode Penelitian Bisnis (Cetakan ke-15). Bandung: Alfabeta.

Sya’idah, E. H., & Jauhari, T. (2018). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Loyalitas Pelanggan. Ekonika. 3(1). 23–30.

Taslim, V. A., & Pramuditha, C. A. (2021). Pengaruh Harga, Promosi, Kualitas Produk Dan Lokasi Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Restoran Magal Korean BBQ House Palembang. Publikasi Riset Mahasiswa Manajemen, 2(2), 143–153.

Widnyani, N. M., Rettobjaan, V. C., & Aristayudha, A. A. N. B. (2020). Pengaruh Harga, Promosi Dan Inovasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Gojek (Studi Kasus Pada Universitas Bali Internasional). Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis. 5(2). 75–92.




DOI: http://dx.doi.org/10.22441/jimb.v9i1.13774

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis
Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Mercu Buana
Jl. Raya Meruya Selatan, Kembangan, Jakarta 11650
Tlp./Fax: +62215871335

ISSN: 2460-8424
E-ISSN: 2655-7274


http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/jimb

This journal is indexed by:

   

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats