IMPLEMENTATION OF THE FINITE ELEMENT METHOD IN SOLIDWORKS TO OPTIMIZE THE FRONT CAST WHEEL DESIGN FOR MOTORCYCLES

Rizki Nur Afami Kurniawan, Dedik Romahadi, Muhamad Fitri, Md Radwanul Karim

Abstract


Cast wheel rims often experience damage that causes damage to the lip of the rim, or the spokes rupture if it supports the excessive load. The safety aspect is very important to be considered in the automotive industry because it involves the lives of passengers. Structural optimization of various vehicle components has shown that component weight strongly influences vehicle performance. Based on these problems, this research aims to design a lightweight cast wheel design model that can withstand a load of 535 N. So, it is necessary to make an analysis using a comparison of design models and material variations and static simulations using Solidworks 2018 software. The results sought are von mises, displacement, strain, a factor of safety, and produce a lightweight design. The simulation results on the three models are still safe in holding a load of 535 N because the value of the factor of safety is not less than 1. The results of the design mass with material variations are lighter than the original wheels.


Keywords


Cast wheel rims; Finite Element Analysis; Von Mises Stress; Safety Factor

Full Text:

PDF

References


Sorongan, F. A. (2019). Pengaruh return on assets, return on equity, earning per share terhadap harga saham pada perusahaan otomotif yang terdaftar BEI. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi), 6(2), 106–114.

Iskandar, A., Sulaeman, A., Rofiroh, R., & Rizky, P. (2022). analisis performance velg vrossi honda scoopy dengan Finite Element Analysis Method (FEAM) menggunakan Solidworks. Motor Bakar: Jurnal Teknik Mesin, 5(1), 1-8.

Widyantoro, M., Solihin, S., & Rifda, I. R. (2020). Peningkatan efisiensi pada lini proses machining velg motor dengan metode line balancing PT. XYZ Murwan. Jurnal Penelitian dan Aplikasi Sistem & Teknik Industri (PASTI), 14(01), 54-64.

Zuli, M. (2016). Analisis sifat mekanik dan struktur mikro velg sepeda motor spoke wheel dan cast wheel. Barometer, 1(1), 18-20.

Dahlan, A., & Rusiyanto, R. (2021). Pengaruh penambahan unsur aluminium murni pada bahan aluminium scrap terhadap ketangguhan impak dan struktur mikro hasil pengecoran velg motor Honda. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 6(1), 58-68.

Trimulya, C. T., Cholis, N., Pradana, S., & Wahyuni, F. (2020). Analisis produk pelek motor tipe cast wheel berbahan paduan alumunium. Bina Tek., 16(2), 79–84.

Santoso, E. T. F., Anwar, C., & Heryana, G. (2020). Analisis kegagalan produk presered concrete girder I akibat deformasi cetakan dengan menggunakan metode elemen hingga. Jurnal Teknologika, 10(2), 27-36.

Warsito, A., Bukit, M., & Johannes, A. Z. (2022). Analisis sifat mekanik modifikasi kemiringan mercu spillway tipe ogee dengan studi kasus bendungan Raknamo menggunakan metode elemen hingga software Elmer. Jurnal Fisika: Fisika Sains dan Aplikasinya, 7(1), 69-74.

Lubis, S. (2019). Analisis pengaruh besar gesekan terhadap tegangan thermal pada sepatu rem mobil ketebalan 8 mm menggunakan perangkat lunak Msc. Nastran V. 9. Jurnal Rekayasa Material, Manufaktur dan Energi, 2(1), 44-53.

Romahadi, D., Ruhyat, N., & Dorion, L. D. (2020). Condensor design analysis with Kays and London surface dimensions. Sinergi, 24(2), 81-86.

Rasyid, M. K. (2018). Analisis bentuk penampang batang engkol menggunakan metode elemen hingga. J. Tek. Mesin ITI, 2(1), 12–15.

Anjasmoro, G., Robbi, N., & Choirotin, I. (2022). Analisis kekuatan pembebanan rangka pada perancangan mesin pencetak pelet menggunakan simulasi Solidworks. J. Sains dan Teknol. Tek. Mesin Unisma, 18(2), 195-201.

Adi, I. N. A., Dantes, K. R., & Nugraha, I. N. P. (2018). Analisis tegangan statik pada rancangan frame mobil listrik Ganesha Sakti (Gaski) menggunakan software Solidworks 2014. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Undiksha, 6(2), 113-120.

Randis, Maulana, N., & Hermansyah, H. (2021). Perancangan dan simulasi struktur rangka overhaul stand untuk penggunaan assembly dan diassembly hydraulic cylinder menggunakan software Solidwork, Jurnal Teknik Mesin, 10(1), 36.

Romahadi, D., Feriyanto, D., Suprihatiningsih, W., & Setiawan, W. N. (2022). Perancangan sistem diagnosis getaran motor menggunakan jaringan saraf tiruan propagasi mundur. Jurnal Rekayasa Mesin, 13(1), 37-46.

Syaefudin, E. A., & Basori, I. (2013). Perancangan desain velg sepeda motor hybrid dan pengujian distribusi beban dengan software Autodesk Inventor. Jurnal Konversi Energi dan Manufaktur, 1(1), 22-31.

Joshi, H., Powar, A., Khuley, S., & Yesane, D. P. (2016). Analysis and topological optimization of motorcycle front wheel. Int. J. Curr. Eng. Technol., 6(6), 265–269.

Yamaha Motor Co. (2022). Yamaha Vixion R spesifikasi.

Syahputri, A., & Karjadidjaja, I. (2022). Hubungan pola aktivitas fisik dengan Indeks Massa Tubuh (IMT) dan lingkar pinggang pengunjung usia dewasa di Puskesmas Kecamatan Kalideres Jakarta Barat. Tarumanagara Medical Journal, 4(1), 1-7.




DOI: http://dx.doi.org/10.22441/ijimeam.v4i3.18794

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rizki Nur Afami Kurniawan, Dedik Romahadi, Muhamad Fitri, Md Radwanul Karim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED IN

 

Publisher Address:
Universitas Mercu Buana
Program Studi S2 Teknik Mesin
Jl. Meruya Selatan No. 1, Jakarta 11650, Indonesia
Phone/Fax. (+6221) 5871335
Email [email protected]
Homepage http://teknikmesin.ft.mercubuana.ac.id/

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.