THE EFFECT OF YOUTUBE MEDIA OF ONLINE REVIEW, VISUALIZATION AND TRUST ON INTENTION TO BUY SMARTPHONE

Ariani Kusumo Wardhani, Dearna Kee June Chen

Abstract


Within the conduct of the study, the research adopted the TAM (Technology Acceptance) theory as the basis for identifying the factors that influence the customers to perform transactions through online sites. Furthermore, within the study as well the researcher would like to adopt the TPB (Theory Planned Behaviour) as the support of TAM theory in predicting the online consumer behaviours within the online sites. On the other hand, in the data analysis the researcher has run by using the PLS 3.0. In the same time, survey by means of questionnaire distribution carried out toward the respondents who used to perform transactions through online sites. Finally,  this research found that visualization, online review and trust have positive impact on purchase intention smartphone of consumer  through You Tube Channel


Keywords


Visualization, Online Review, Trust, Intention

Full Text:

PDF

References


Adji, J dan Hatane S. (2014). “Pengaruh Satisfaction dan Trust Terhadap Minat Beli Konsumen (Purchase Intention) Di Starbucks The Square Surabaya”. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1-10.

Andika, D. (2016). Komunikasi, Media dan New Media dalam Pembangunan Daerah. Yogyakarta: Buku Litera.

Arniati, H., Arzaqi, H., Herlina. (2019). “Pengaruh Iklan Youtube terhadap Minat Beli Vivo Smartphone (Survei Pada Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang Jurusan Manajemen Angkatan 2016, 2017 Dan 2018)”. Cakrawala Management Business Journal, 2(1), 20-35.

Ayu I. (2016). “Pengaruh motivasi hedonis dan atmosfer toko terhadap pembeli impulsive pada remaja putri di Denpasar”. Jurnal psikologi universitas udayana, 3(2), 1-15.

Cheung, C.M.K.. (2009). “What Drive Consumer to Spread Electronic Word of Mouth in Online Consumer-Opinion Platform”. Decision Support Systems, 53(51), 218-225.

Cheung, C. M. K. and Thadani, D. R. (2012) ‘The Impact of Electronic Word-ofMouth Communication: A Literature Analysis and Integrative Model”, Decision Support Systems, 54(1), 461–47.

Cornelia, I., dan Heri. N. (2019). “Kontribusi Visibilitas, Kredibilitas, Daya Tarik, dan Kekuatan Foodgram Batamliciouz terhadap Minat Beli Konsumen di Batam”. Jurnal Manajemen Pariwisata, 1(1), 20-24.

Darwin, S dan Yohanes K. 2014. “analisis pengaruh kualitas layanan terhadap loyalitas nasabah dengan kepuasan dan kepercayaan nasabah sebagai variabel intervening pada asuransi jiwa manulife indonesia – Surabaya”. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 1(2), 34-59.

Durianto, D. (2013). Strategi Menaklukan Pasar Melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Merek. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama

Firmansyah, A. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Yogyakarta: Deepublish.

Fitdiarini, N. (2015). “Kepercayaan Pelanggan untuk Melakukan Online Shopping dan Dampaknya terhadap Minat Beli Ulang”. Jurnal Ekonomi dan Bisnis.3(2), 11-27.

Ghozali, I, Hengky L. (2015). Konsep, Teknik, Aplikasi Menggunakan Smart PLS 3.0 Untuk Penelitian Empiris. Semarang: BP Undip.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. (2016). Multivariate data analysis

(7th ed.). Upper Saddle River: Prentice Hall.

Hariyanto, G. (2011). “Definisi Visualisasi, Animasi dan Simulasi dan Contoh”. Jurnal Komunikasi, 2(3), 35-45.

Hidayat, A dan Setiaman. (2012). “Hubungan Antara Atribut Produk Dengan Minat Beli Konsumen”. Jurnal Komunikasi. 1(1), 1-14.

Ismagilova, E., Slade, E., Dwivedi, Y. K., & William, M. D. (2017). Electronic Word of Mouth (EWOM) in the Mareketing Context. Switzerland: Springer Nature.

Ismanto, A. (2010). “Pemanfaatan Teknologi Informasi Berpengaruh Terhadap Kinerja Individu Mahasiswa Jurusan Akuntansi Perbanas Surabaya”. Skripsi. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Perbanas Surabaya.

Kotler, P and Kevin L.K. (2016). Marketing Managemen, 15th Edition. New Jersey: Pearson Education,Inc.

Maima, R. (2012). “Analisis Pengaruh Kepercayaan Pelanggan dan Kualitas Pelayanan terhadap Sikap Pelanggan dan Implikasinya terhadap Keputusan Pembelian Ulang (Studi Kasus Pada CV. Mukti Manunggal Semarang)”. Skripsi. Semarang: UNDIP.

Ma’ruf, A.M (2016). Manajemen Komunikasi Periklanan. Yogyakarta: Aswaja Pressindo

Mutiara A. (2017). “Pengaruh perception of green product brand personality. dan perceived quality terhadap minat beli”. Skripsi. Universitas negeri Yogyakarta.

Pramono. (2012). Pertimbangan Dalam Membeli Produk Barang Maupun Jasa. Jakarta: Intidayu Press.

Putra, A. (2017). “Pengaruh Iklan dan Kepercayaan Merek terhadap Minat Beli Konsumen (Studi pada Texas Chicken Pekanbaru)”. Jurnal Online Mahasiswa, 4(1), 1-11.

Sudirman, M. N. (2018). “Pengaruh Online Review YouTubeTerhadap Minat Beli Mobil Toyota Rush 2018 dengan Dimediasi Sikap Konsumen”. Cakrawala Management Business Journal, 2(1), 1–13.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tilaar, F., Lapian., dan F.Roring. (2018). “Pengaruh Kepercayaan dan Motivasi Terhadap Minat Beli Pengguna Shoppe secara Online pada Anggota Pemuda GMIM Zaitun Mahakeret”. Jurnal EMBA, 6(4), 1-10.

Tjiptono, F. (2017). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Wuryandari, N. E. R., Vincentiar, P. and Permana, D. (2019). Buying intention through user interface design, European Research Studies Journal, 22 (3), 470 - 479.

Widayati, C. C., Ali, H. , Permana, D, Riyadi, M. (2019). The effect of visual merchandising, sales promotion and positive emotion of consumers on impulse buying behaviour, Jurnal of MArketing and Consumer Research, 60, 56 - 65

Yoselvin C.G. (2018). “Konten Review Product Beauty Vlogger Dan Minat Beli Mahasiswi (Studi Korelasional Pengaruh Konten Review Product Beauty Vlogger Terhadap Minat Beli Mahasiswi FISIP USU)”. Skripsi. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Departemen Ilmu Komunikasi/Jurnalistik. Universitas Sumatera Utara.




DOI: http://dx.doi.org/10.22441/mix.2021.v11i1.003

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


MIX: Jurnal Ilmiah Manajemen
Journal URL: http://publikasi.mercubuana.ac.id/index.php/Jurnal_Mix
Journal DOI: 10.22441/jurnal_mix
P-ISSN: 2088-1231
E-ISSN: 2460-5328

Editor's Address:

Magister Management Department, Universitas Mercu Buana.
Tedja Buana Building 4th Floor.
Jl. Menteng Raya No. 29, Jakarta 10340.

The Journal is Indexed and Abstracting by:

 

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
View My Stats